Groep 8

Het leerjaar
Groep 8, het laatste schooljaar op de basisschool, is voor veel kinderen een spannend jaar. De kinderen krijgen hun advies voor het middelbaar onderwijs, gaan daar kijken en aanmelden. Doordat het uitstroomniveau duidelijker wordt, worden er aan alle kinderen andere vragen gesteld en worden er verschillende eisen gesteld. De Route8 (eindtoets) wordt afgenomen, om te kijken of het advies kloppend is; een mooie afronding van hun basisschoolloopbaan. In dit leerjaar besteden de kinderen aandacht aan dodenherdenking, leggen zij een krans bij het monument van de Schotse bevrijders. Natuurlijk sluit groep 8 af met een musical en een grandioos afscheid. Op de Hasselbraamdag worden zij uitgeveegd uit de school en uitgezwaaid door alle kinderen en juffen en meesters.

Speerpunten
In groep 8 verzorgen de kinderen voorleesdagen bij de kleuters, gaan ze brigadieren en krijgen ze de verantwoordelijkheid over de muziek tijdens presentaties op school. Het rekenen bereikt een abstract niveau, waarbij staartdelingen, breuken en procenten een belangrijk aandeel hebben. Werkwoordspelling, taalkundig redeneren en ook het begrijpend lezen nemen een belangrijke plek in tijdens dit leerjaar. Ook onze methode FIDES speelt een belangrijke rol in deze belangrijke levensfase. Het groepsproces is voor deze leeftijd essentieel. Het vanuit verbinding en respect met elkaar samenwerken en ontwikkelen in de groep vraagt hier weer nieuwe vaardigheden.

Vakgebieden
Het cijferen neemt een spurt. Verder wordt het metriek stelsel verdiept, zoals bijv. inhoudsmaten. In groep 8 wordt dit verder uitgediept en leren de kinderen ook vermenigvuldigen en delen met breuken. Bij taal wordt de woordenschat natuurlijk verder uitgebreid. Ook grammatica en zinsbouw krijgen er steeds meer lagen bij. Eind groep 6 beginnen de kinderen al met werkwoordspelling en door de leerjaren heen komen alle vormen van werkwoordspelling voorbij. Zoals het voltooid- en het tegenwoordig deelwoord, het bijvoeglijk gebruikt voltooid deelwoord en de gebiedende wijs. Kinderen krijgen te maken met buitenlandse leenwoorden. Ze krijgen ook seksuele voorlichting. De timing wordt afgestemd op de betreffende groep. Voor Engels volgen we een lijn door alle leerjaren heen. De methode die we hiervoor gebruiken, gebruikt verschillende liedjes om vaardigheden aan te leren. We focussen ons op het ontwikkelen van vaardigheden voor het spreken, luisteren, lezen en schrijven van Engels.

Leren leren
Leren leren is een doorlopend proces op onze school. Er wordt steeds meer zelfstandigheid verwacht en geoefend bij de kinderen. Reflectie op het proces, waarom gaan er dingen goed en misschien minder soepel? Waar kun je hulp bij gebruiken, wat kun je zelf? Leren plannen. Zowel van het gewone werk en het contractwerk als- in groep 8- het huiswerk. We helpen de kinderen zelfstandig te kunnen functioneren en problemen/ uitdagingen op te lossen.

Thema’s
Aan het begin van het schooljaar besteden wij in alle groepen aandacht aan de Gouden weken. Dit zijn de weken waarin de groepsvorming plaatsvindt. In groep 8 blijft deze groepsvorming gedurende het gehele schooljaar heel belangrijk. De kinderen maken zowel lichamelijk als geestelijk veel verandering door in groep 8. Dit heeft invloed op de groep. Binnen wereldoriëntatie krijgt groep 8 te maken met zichzelf in relatie tot de wereld, met burgerschap, 21e eeuwse vaardigheden, cultuur en techniek. De tweede wereldoorlog en een bezoek aan kamp Vught behoren in dit leerjaar tot het programma.